Blog Dakwah Remaja

Hadis & Kata-kata Hikmah

Saling Memberi Nasihat Antara Yang Muda dan Tua

Tidak ada sesuatu yang ALLAH S.W.T lebih mencintai kecuali seorang pemuda yang menasihati orang tu.

ALLAH S.W.T lebih mencintai seorang pemuda yang beribadat daripada seorang tua yang beribadat.

Ambillah masa muda kamu sebelum kamu menjadi orang tua yang tersangat tua dengan memperbanyakkan istighfar. Mudah-mudahan agama ini dapat ditolong di tangan kamu.

Sumber : Buku “Peringatan untuk mereka yang terpedaya” terbitan AL-HIDAYAH

Tentang Ukhwah (Hubungan)

kalo kite berukhuwah kerna Allah…iktan itu akn sentiase memegang kite supaye sentiase igt pd Allah .. x lalai ngan hubungan dunie.. sentiase ade pengisian ttg kehidupan tuk dunie n akhirat sampai 1 tahap kite akan merasai kemanisan berukhuwah…n ukhuwah i2 akan kite kenang smpai bile2…
muhammad safwan: dlm berukhuwah ade kekurgn n kelebihan ….setiap ahli sume nye x perfect ..so kite kene melengkapi antr 1 same len..segale klmhn sahabat kite bley tutup ngan kelebihan kite ade…

baru lh 1 jemaah akan menjd utuh n tidak mudah d pengaruhi oleh anasir luar…

Sumber : kawan

“Mukmin yang jujur adalah seseorang yang banyak berfikir di dunia dan manusia yang paling bahagia adalah yang banyak berfikir di dunia”

“Di antara tanda-tanda orang soleh ialah warna kulit yang kuning (banyak bangun malam) , mata yang sayu (banyak menagis) , keadaan tubuh yang lemah (selalu menahan lapar) “

“Syaitan mudah masuk melalui kekenyangan jadilah tahanlah lapar kamu agar kamu tidak mudah digoda oleh syaitan.”

“Gunakanlah hatimu untuk selalu berzikir kepada ALLAH S.W.T kerana hati sangat cepat lupa kepada ALLAH S.W.T”

Kepada perempuan – KHASNYA

“jadilah kain yang terbungkus rapi di dalm lemari karena harga jualnya lebih mahal di bandingkan kain yang sudah terbuka bungkusnyaa apa lagi kain tuu udah di pegang sama pembelinya abahkan x mau orang membelinya”

Calon Suami/ Isteri

1. dia beragama isalam dan bertaqwa kepada allah dan mejalani perintahnyaa dan menjauhi larang-Nya

2. dia mempunyai akhlakul karimah

Imam Ali ra pernah berujar : “Manusia itu sangat malas membaca, kalaupun ia membaca/belajar ia susah untuk mengerti/faham, kalaupun ia mengerti/faham ia susah untuk mengamalkan, kalaupun ia mengamalkan ia susah untuk ikhlas”. Allah SwT berfirman : Dan siapakah yang lebih baik agamanya dari pada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan….(Qs. An Nisaa’ (4) ; 125)

Pertama: Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak

pada tahajjudnya.

Kedua: Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari.
Ketiga: Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh.
Keempat: Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.
Kelima: Jaga sedekah setiap hari.

Keenam: Jaga wudhu terus menerus kerana

Sebagai info..

updated

Please note that all chocolate, vanilla and coffee drinks at Coffee Bean and Starbuck contains E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefides which is from animal origin (PORK) Raspberry Frap uses cherries that has been dip in alcohol and the tiramisu contains RUM. Please pass this message to your muslim friends. For Clarifcation pls Call JAKIM 03 – 8886 4000 for more information. INI ADALAH TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI SAUDARA SESAMA MUSLIM, SAMPAIKAN KEPADA RAKAN-RAKAN YANG LAIN…

Di saat-saat resah, al-Quranlah yang paling mujarab, kerana ia adalah warkah cinta dari Pencipta. Allahlah kekasih yang paling memahami. Masakan tidak, Dialah Raja segala cinta kerana Dialah sebenarnya Pencipta cinta. Lihat! dengan sifat cintanya berkasih sayanglah semua makhlukNya. Betapa agungnya cinta Allah.” – Bajailah dan siramilah ukhuwah yang kita bina ini dengan siraman kasih sayang Serahkan dirimu sepenuh hati padaNya..maka Allah akan memberi kekuatan sebagai ganti kelemahan..keamanan sebagai ganti ketakutan dan kecukupan sebagai ganti kemiskinan.”Kalam Dr Yusof Al-Qardhawi -SALAM PERJUANGAN-

Aku tertawa (heran) kepada orang yang mengejar-ngejar dunia padahal kematian terus mengincarnya, dan kepada orang yang melalaikan kematian padahal maut tak pernah lalai terhadapnya, dan kepada orang yang tertawa lebar sepenuh mulutnya padahal tidak tahu apakah Tuhannya ridha atau murka terhadapnya.”(Salman al Farisi/Az Zuhd, Imam Ahmad)

28 Respons to "Hadis & Kata-kata Hikmah"

assalamualaikum……. alhamdulilah, kata-kata disini byk menginsafkan saya…..

salam.sebernarnya banyak lagi kata-kata berhikmah yang boleh saya masukkan di sini cuma saya agak sibuk dengan input yang lebih menarik. untuk masa akan datang, insyaALLAH saya akan memasukkanya jadi stay tune & stay alive.wassalam

saa rasa belum cukup lagi keratan untuk menginsafkan seseorang…tp saya rasa semua orang x dpt trima melalui artikal………..mcm na nk bagi smua org rasa………….

salama
memang betul…di sini saya bertindak hanya sebagai penegur jika org yg mengetahuinya tidak melakukan apa yg sepatutnya mungkin hidayah daripada ALLAH S.W.T belum sampai atau mungkin dia tidak mahu berusaha berjihad ke jalan ALLAH.

Alhamdulillah..
Syukur hati saya tergerak nak bkak blog nie..
Sedikit sebanyak buat saya berfikir kelemahan diri ini…
Shukron..
Semoga rahmat Allah selalu bersamamu..amin..

assalamualaikum…..ayuh!!bgkitlah umat Islam…barakallahufik…….

salam akhwat blog nie benar benar best giler punya yang bek punya.Nanti sediakan yang best supaya dapat meninsafkan lagi umat islam ye.

blog nie mmg best…i love islam….hope umat islam tak kan sia sia kan perjuangan nabi muhammad selama nie..erm islam tu sgt indah jika dihayati.islam penuh dgn kasih sayang,akhlak yg mulia,keperibadian yg indah damn mcm2 lg.sesungguhnye ajaran islam la yg palingg mulia sekali jika dihayati btl2…ape2 pun yg penting hidup la berpandukan alquran dan as-sunnah..insyaallah hidup tak kan sesat dan bjaya didunia dan akhhirat..wasalam

b njjah wa taufq,,,,insyaALLAH…

bnyak perkongsian yg berguna~~
semoga terus maju jaya…
bitaufiq walhidayah^^
barakallahulakum…

ijinkan saya buat memuat ulang halaman ini

Askm,, i’m so happy n smgat stlah mbca tlisan ini,,
laa taiasuu mirrauhillah ya ikhwati,, asallohu yahdiina ilaa khairi sabiil.
Dreams will show you where you are and wher are you going. They reveal your destiny

membuka pikiran dan hati menuju pd kebenaran ilahi

assalamualaikum,
marilah kita sama-sama berdakwah di jalan ALLAH

thanx,,it means alot..

salammm….syukran jazilah …..same kngsi info…..

syukran jazilan…may Allah bless you…

Allahu Akbar…

aku heran terhadap orang2 yg selalu mengejar dunia padahal kematian menunggunya”….subhanallah bener juga ya^^
we need something like this everyday i think!

syukran :) good article :D

Alhamdulillah…kate-kate hkmah sgt brgune.harap-harap diamalkan oleh smue..mcm Imam Hanafi kate,”mudah-mudahan ingat,walau lmbat-lmbat,mudah-mudahan selalu,walau sambil lalu,mudah-mudahan jadi biasa,kerana sudah biasa”.Assalammualaikum…..

”ISLAM THE WAY OF LIFE”

saye banyak berkongsi kate kate munajat dari dalam ni ke facebook saye…

Assalamualaikum,
Boleh x saya share info diatas….
harap boleh..

Ya Khair

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Artikel Disediakan Oleh

ILuvIslam

Blog Stats

  • 214,431 views

Kategori

Asal Pengunjung

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 63 other followers

%d bloggers like this: