Blog Dakwah Remaja

Archive for Disember 2008

salam kwn2…!!today is the new year 4 umat ISLAM [1430 M]. So have u’all make a ‘hijrah’ wish wat u gona be 4 nowadays?? I means what u wana change after dis whole year? wana b a good muslim, son/daughter, student & etc.  we’all have to change. 4 d person who’r think they’re made many fault o ‘dosa’..hope all of u make ur ‘sembahyang taubat’. we’re all d same by ALLAH side. Allah will forgive us when we request it. ALLAH MAHA PEMAAF.


I’ve already praise the ‘akhir tahun hijrah’ & ‘awal tahun hijrah’ when i’ve prays. it really make my heart feel calm & happy when im ‘near’ with ALLAH & b’zikir ‘astagfirullah’, so insyaALLAH my sin is forgived. amin.

So below is my HIJRAH WISH 4 dis becoming ‘tahun hijrah’:
1. Always think of dead

2.Becoming a good muslim, [betul2x tutup aurat, sopan]
3.Become a good daughter[always help my mom in the kitchen]
4.Appreciate frenz who love me, care about me.
5.Always read islamic book

6.Always improve my thinking about ‘akhirat’ than ‘duniawi’
7.Bismillah in all manners & action

Advertisements

Hadis :
Dari Abu Hurairah r.a katanya: “Apabila roh orang-orang mukmin keluar dari tubuhnya dua orang malaikat menyambutnya dan menaikkannya ke langit.” Kata Hammad :”Kerana baunya harum seperti kasturi.” Kata penduduk langit ” Roh yang baik datang dari bumi. Sallallahu ‘alaika (semoga Allah melimpahkan kebahagiaan kepadamu) dan kepada tubuh tempat engkau bersemayam.” Lalu roh itu dibawa ke hadapan Tuhannya Azza wa Jalla. Kemudian Allah berfirman:”Bawalah dia ke Sidratul Muntaha dan biarkan di sana hingga hari kiamat.” Kata Abu Hurairah selanjutnya:” Apabila roh orang-orang kafir keluar dari tubuhnya – kata Hammad, berbau busuk dan mendapat makian-, maka berkata penduduk langit,”Roh jahat datang dari bumi.” Lalu diperintahkan, bawalah dia ke penjara dan biarkan di sana hingga hari kiamat.”
(Muslim)


Huraian :
Kematian sesungguhnya amat menyiksakan. Kematian orang-orang yang tidak beriman mempunyai banyak perbezaan dengan kematian orang-orang yang beriman. Tanda-tandanya bukan sahaja dapat dilihat oleh orang yang hidup bahkan ini diperakukan sendiri di dalam al-Quran melalui firman Allah S.W.T yang maksudnya:”Kalau sekiranya kamu dapat melihat malaikat-malaikat mencabut nyawa orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka serta berkata, “Rasakanlah olehmu siksa neraka yang membakar.” (niscaya kamu akan merasa sangat ngeri) (al-Anfal :50). Rasulullah s.a.w sekalipun dianggap sebagai kekasih Allah turut merasakan kesakitan sakratulmaut. Itupun baginda diperlakukan secara lembut oleh malaikat. Maka bayangkanlah bagaimana kesakitannya jika kita selaku insan biasa dapat berhadapan dengan situasi ini. Oleh itu seharusnya kita sentiasa berwaspada agar tidak tergolong di kalangan orang-orang yang tidak beriman, lalai dan lupa kepada Allah kerana sudah pasti roh kita nanti bakal ditempatkan di dalam penjara sehingga hari kiamat.

Label:

Hadis :
Dari Abdullah r.a katanya:”Aku datang mengunjungi Rasulullah s.a.w ketika beliau sakit, lalu kusentuh baginda seraya berkata:”Ya Rasulullah! Demam anda bertambah teruk.” Jawab baginda,”Memang demamku sama dengan demam dua orang kamu. Kataku pula, “Semoga anda mendapat pahala berganda pula.” Jawab baginda:”Semoga!” Kemudian sabda baginda pula:”Tidak ada seorang muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah Taala dosa-dosanya, seperti pohon kayu menggugurkan daunnya.” (Muslim)


Huraian :
Segala bencana, penyakit, kesusahan atau kerunsingan yang menimpa tubuh badan atau akal fikiran seseorang mukmin adalah menjadi “kaffarah” (penghapus) kekotoran dosa dan kesalahan orang yang ditimpa bencana itu. Anas berkata, Rasulullah s.a.w bersabda: “Bahawa besarnya sesuatu balasan itu menurut besarnya sesuatu bencana ujian; dan bahawa Allah apabila mengasihi sesuatu kaum diuji mereka, kemudian sesiapa yang menerima ujian itu dengan reda, maka dia akan beroleh keredaan Allah, dan sesiapa yang bersikap keluh kesah serta benci menerima ujian itu, maka dia akan mendapat kemurkaan dari Allah.” (at-Tirmidzi dan Ibn Majah)

hye kengkawan sumer…!!kali nie ako0 nk bagitau pkembgan ako0 skg…mcm artis plak kn. hurm bukn ape2 cume sje je nk luahkn ape yg ako0 rse wat skg…klu kowg x interest ske ati kowg la…ako0 xkesa pn=P nk tau lbih lanjut??jom…check dis out..!!(“,)


ako0 skg tgh odw amik lesen tpi blom lg..skg pn tgh blaja memandu dgn ayh ako0…sgt best bg ako0..!!for me it’z lyk a satisfaction to myself. it’z lyk a new knowledge for me..hurm skg nie ako0 agk riso0 utk amik ujian berkomputer mse amik lsen t. ako0 nie da la mudh nervous, anxiety disorder mmg thp gaban ye r.

nk tw sth??rito0 akk aq tung..aq jdi photographer de. ako0 xtau npe dgn ako0 mse amik pix de tgh cium bakal mak mertua de ako0 plak gigil smpi pix yg ako0 amik pon hurm…kurg berkualiti…adush!! abes aq rse bersalah dgn akk ako0. de da pesan kat ako0 mse de cium tu amik tau, kasi cantik ye. utk bg ako0 amik pix tu de cium tgn bakal mak mertua de lama tpi mlg ye, oleh sebab ako0 nervous sgt jdi gambar tu goyg o xclear…adush3!!=(

Label:

Hm…kat sini aq nk gtau ttg satu lagu y digubah oleh seorang budak 13 tahun (tp skg da besar) yg agk sedap r gk..kowg dgr la. Lagu nie sbena ye tlh disalah anggap oleh certain pihak yg igt sorg banduan y wat sblm de mati digantung tp sbena ye ayie nie yg wat…so layannn~~~


Saya Ayie nk bobal bahasa melayu pulak memandangkan ade lagi org yg TAK PAHAM BAHASA ENGLISH.Sebelum saya mulakan,cerita tentang wujudnya video Hazwan membunuh tunangnya itu sebenarnya adalah TIPU.. Pls search for “HONOR KILLING – IRAQI GIRL STONED TO DEATH”.. itu bukan video sebenar pembunuhan yg dikatekan dilakukan oleh Hazwan.. Tolong hentikan cerita yg MENGARUT ni k.Tajuk sebenar lagu ni adalah “PERANGKAP CINTA”. Bukan CINTA TIGA SEGI ataupun PERMINTAAN TERAKHIR. Saya adalah pencipta sebenar lagu ni yg SAYA cipta sendiri pada tahun 1998 dan hakcipta lagu ni dibawah nama saya sendiri pada 20th March 1999. Bukan tujuan saya nakkan nama disini tapi memandangkan lagu ni BARU DISEBARKAN DI MALAYSIA selepas hampir 5thn popular di singapore,saya terpaksalah membuat penerangan sekali lagi disini bahawa memang saya AYIE yg mencipta lagu ni. Dan memandangkan saya mempunyai HAKCIPTA YG SAH di COMPASS SINGAPORE,saya boleh dgn suke hati mak bapak saya SUE sesiapa saja yg mengeluarkan lagu ni TANPA IZIN dari saya.Tapi oleh kerana ianya adalah silap saya sendiri yg menyebarkan lagu ni kepada kawan2 yg saya percayai,dan ianya tersebar luas hingga mcm2 cerita yg timbul,saya tk dapat buat apa2. Lagi satu,cerita tentang BANDUAN yg mati DIGANTUNG di malaysia yg dikatakan mencipta lagu ni adalah TIDAK BENAR. Saya juga TIDAK MENGENALINYA. Kalau betul dia yg mencipta lagu ni SILA DAPATKAN KELUARGA ARWAH untuk menghubungi saya secepat mungkin supaya nama baik arwah dan juga nama saya dapat dibersihkan. Saya juga mahukan BUKTI KUKUH dari keluarga arwah. Lagu ni juga BUKAN DARI KUMPULAN STRATEGY. Rakaman versi rock lagu ni ialah dari kawan baik saya yg merakamkan lagu itu mengunakan PC dirumah. Kepada pihak2 tertentu yg SENGAJA mengeluarkan cerita yg TIDAK BENAR atau dlm ertikata lain MEMFITNAH,satu saja yg boleh saya katakan- Kamu semua lebih teruk dari ‘arwah’ yg dikatakan membunuh sebab DOSA MEMFITNAH TU LEBIH BESAR DARI MEMBUNUH.. Dan kalau tak tahu cerita sebenar,baik DIAM saje ok. Saya tak marah tau,ni pun saya type dgn penuh sopan santun (“,)..Saya pun tak perlu nak perasan sendiri sebab memang lagu ni saya yg cipta. Yg dikatakan suara banduan yg nyanyikan dari penjara tu adalah suara saya sendiri yg dirakam dirumah. Saya tak takut kalau ada org yg nak cakap saya menipu sebab bukti ditangan saya dan kawan2 saya semua tahu tentang kesahihan lagu ni dari saya sendiri.Akhir sekali,saya ingin meminta maaf kepada semua jika ada pihak yg tidak puashati tentang kesahihan lagu PERANGKAP CINTA. Yg benar akan tetap benar,tapi yg SALAH selama-lamanya TIDAK AKAN MENJADI BENAR. Sekarang semua dah FAHAM?? Kalau tk FAHAM2 jugak,sila hubungi saya secara peribadi. Buat masa sekarang saya harap anda semua terhibur dgn lagu PERANGKAP CINTA ini dari saya,Ayie dan kawan saya Berd..

Terima kasih…
Regards,
AYIE.
E-Mail: guastyle2023@ hotmail.com

Intro:
Dm C A Dm 2X
Dm C
Bertahun sudah ku menunggu dirimu
A Dm
akhirnya kau menjadi milikku
Dm C A Dm
sukarnya untuk ku melupakan mu kerna kau ku cintai selalu..
Chorus :
Gm C Dm
Tapi sayang kehadiran kekasih lama mu..
Bb C Dm
datang kembali mengenang cinta dahulu..
Dm Gm
mengapa ini semua harus berlaku..
C F
apakah ini semua kerna diriku..
Bb A
sedangkan aku cuma watak dalam percintaan..
Bb C Dm
tak sanggup… aku melepaskan mu…
Gm C Dm
Kau ibarat terperangkap di tengah lautan…
Bb C Dm
tak tahu mana arah untuk kau menuju…
Dm C A Dm 2X Bb C F Bb C A Dm
ulang chorus
Gm C Dm
Kau ibarat terperangkap di tengah lautan…
Bb C Dm
tak tahu mana arah untuk kau menuju…
Dm C
Andai kau pinta untuk melepaskan mu…
A Dm
terpaksa aku turutkan….
Dm C A Dm B C Dm A-Dm End
Mungkinkah ini suatu pengajaran di dalam percintaan…………..

hurm agk bodoh dri ini rse ye..

**************************************************
ako0 kenl die mse hoki pd ari bday ako0..25.2.ako0 interest nk kwn dgn de..aku epy ble dpt kwn dgn de. utk pengethuan korg, aku tpi hanya suka bwkn dgn org2 ttentu & die adalah salah seorang drpdnya. aku soh kwan aku minxkn no, de bg.aq nk agp de cm adk aku.


oleh kerana aku dok asrama, aku xdpt msj de wat mse tu tpi mse cuti skewl utk sementara, aku msj de. even skejap aq rse puas ati sgt. rse nikmat dpt berkawan dgn ramai org & ++ lg de.aq ske bkwn, hanye xtau cmne nk start perbualan. alhamdulillah hga kini [selasa, 16 dis 2008] aq msh contact dgn de. tpi td aku hanya chat dgn bf de. ak gtau de then dr msj de aq dpt agk de cm mara, then de xbls msj. aq nie cpt rse bersalah jdi aq jelskn kat de yg aq chat je dgn bf de bkn ape2. bukan cara idup aq utk rampas milik org.

dlu aku msj bf de utk pesan jge de baik2 pn de mara [drpd gaya msj] de tros x bls msj. ako0 minx maaf kat de [msj] byk kali tp de xbls. aq sdey mse tu tkot2 aq xdpt msj de lg tpi ble aq nk blik asrama, alhamdulillah de bg msj ckp minx maaf & xnk mara2 g psl tu. de ckp elok2 then gudluck 4 SPM. aq rse bersyukur sgt.tiap kali de minx tolong aku utk update profile de, aq gembira sgt @ least aq leh jdikn itu alasan utk msj de. even mgkn aq dipergunakan, aq rela aslkn aq dpt kwn dgn de lg.

tpi mlgnya td [1900, slase 16 dis 08] de cm mara blik cz aq chat dgn pakwe de. aq gtau de. then de tros xbls msj. aq gembire ble dlu sblm SPM de ajk aq hangout same…”sis, klu dah amik lesen moto nanti, kite kluar same2 nk?”..aq igt g ayt de. tpi skg ble aq ckp pasl kua same & gtau bf de yg ajk aku kua sama dgn de..de cm xrespon pn & aq rse aq hanya ‘an annoying person’ bg de & skg pn xbls g msj aq…adush!kdg2 rse mcm bodo plak aq nk agp de adk aku tpi de cm xhargai. rse xbergune. tpi aq tetp cube amik ati de agr aq dpt kwn dgn de lbih lme. tpi skg aq xpk cm2. aq rse cm its better 4 me to go. sesungguhnya aq salo0 menyayangi org yg xseptt ye aq hargai & sygi.

baruku sedar.

Posted on: 31/12/2008

td aq kems2 umh dgn ayah, memandangkan majlis tung akk ako0 yg ke 2 ahd nie. tetibe aq ty kat ayh npe xbg ank2 de amik lesen moto? ayh aq ckp…nti mudh accident. dri c2 aq dpt tau bhw ayh aq seorg yg sgt pandai. de lbih mementingkan keluarga dripd diri de sndiri. de sgt bpndgn jaoh. buktinya, de xkasi ank de bwk moto sbb tkot kehilangan kami [nti accident]. bile ako0 pk2…ayh sgt menyayangi kami.

xlme dri skg aq nk beli hamster, tpi ayh xbg. aq sgt sdeh sbb ayh la yg jual hamster kesygn aq mse kecik2 dulu sbb hamster tu mengalami penyakit mata yg tsembul tanpa aq ketahui sbb ye. aq xdpt pk secara rasional mse tu lantas aq biarkn aje ayh jual hamster tu. tpi skg aq sgt nyesal kerana aq jual dorg, aq mara, dendam kat ayh sbb jual dorg sbb 2 aq nk bela hamster blik tok tebus kesalahan aq. tpi mlg ye ayh xbg +han lagi aq xde wet tok tangggung keperluan hamster (kayu utk keselesaan dorg, makanan) yg berkos tinggi..tpi skg aq xkesa sgt skgg sbb misi aq skg, nk sengkn ibu bapa aq. xnk sushkn dorg dgn kerenah aq.Type your summary here


Artikel Disediakan Oleh

ILuvIslam

Blog Stats

  • 234,780 views

Kategori

Top Clicks

  • Tiada

Asal Pengunjung