Blog Dakwah Remaja

Hisab Allah S.W.T terhadap manusia

Posted on: 21/01/2009

Setelah berlaku perhimpunanan besar manusia di padang Mahsyar kelak, merekan akan menjalani satu proses pengadilan di hadapan Allah S.W.T yang akan menimbang segala amalan baik dan buruk yang telah dilakukan oleh setiap orang ketika hidup di dunia.

Barang siapa yang amalan baiknya lebih banyak daripada amalan jahat maka dia akan menerima kitab amalannya dengan tangan kanan dan akan menjalani proses hisab yang mudah. Manakala sesiapa yang amalan jahatnya lebih banyak daripada amalan baik, dia akan menerima kitab amalannya dengan tangan kiri dan menjalani proses hisab yang sukar dan pahit.

Surah al-Insyiqaq: 7-9

Sabda Rasulullah S.A.W: “Tidak ada seorang pun daripada kamu yang akan terkecuali melainkan Allah S.W.T. akan bercakap dengannya pada hari akhirat kelak. Setiap kamu akan melihat kekanannya akan hanya akan dapat melihat amalan yang telah dilakukannya di dunia dan apabila dia berpaling ke kiri, dia akan mendapati amalan yang telah dilakukannya di duniadan apabila dia melihat ke hadapan, dia akan melihat neraka yang terbentang di hadapan matanya. Maka dengan itu, takutlah dengan api neraka walaupun kerana berpunca daripada sebiji tamar. “

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Artikel Disediakan Oleh

ILuvIslam

Blog Stats

  • 232,069 views

Kategori

Top Clicks

  • Tiada

Asal Pengunjung

%d bloggers like this: