Blog Dakwah Remaja

Allah Panjangkan Umurku

Posted on: 26/02/2009

Sebelum anda membaca post saya ini, saya meminta anda membuka video ini. Hayatilah isi kandungan video ini ketika membaca post saya pada kali ini. Kerana pada saya, walaupun saya tidak memahami apa maksud ayat Al-Quran yang dibacakan, namun saya mudah mengalirkan air mata apabila mendengar ayat yang dibacakan dalam video ini dengan cara bacaannya yang sayu. Jika anda tidak merasakannya, cuba anda replay video ini beberapa kali untuk anda hayati bacaannya yang sayu dan menggambarkan kesedihan & kekecewaan.

Assalamualaikum w.b.t saya ucapkan kepada semua pelawat. Mungkin sehari terlambat tetapi bagi saya masih belum terlambat untuk saya memberitahu tentang tarikh lahir saya yang telah sampai. Alhamdulillah ke hadrat Ilahi yang telah memanjangkan umur saya. Saya sangat bersyukur kerana Allah masih memberi peluang kepada saya untuk beribadat kepada-Nya.

Saya berasa bernasib baik kerana Allah S.W.T telah memberikan saya hidayah agar saya bertaubat kepada-Nya untuk menebus kesalahan lalu yang begitu banyak saya lakukan tanpa ketakutan pada-Nya. Terlalu banyak dosa yang telah saya lakukan. Begitu banyak maksiat yang saya lakukan kepada-Nya tanpa berfikir tentang seksaan yang akan saya hadapi apabila hari akhirat tiba nanti.

Namun diri ini masih rasa kekurangan yang sangat besar pada iman saya. Harap dengan usia yang semakin meningkat ini iman saya kepada Allah S.W.T akan semakin meningkat dari sehari ke sehari. Saya berasa sangat takut apabila memikirkan tentang saat kematian saya. Apabila saya teringat kubur, saya terfikir sendirian, “bagaimanakah keadaan saya apabila mati nanti.” Kalau diizinkan Allah, saya ingin mati dalam keadan mati syahid agar saya diterima di syurga tetapi saya merasakan bahawasanya saya tidak layak untuk syurga-Nya yang tidak tergambar indahnya. Saya hanya layak untuk neraka-Nya yang pedih penuh kepahitan.

Saya percaya bahawa Allah S.W.T adalah Allah Maha Pengampun.  Namun tatkala merenung, menimbang, memikirkan dosa yang lalu, saya bertanya, “Apakah Allah S.W.T akan mengampunkan aku setelah aku berpaling daripada-Nya?” Tanda-tanda Kiamat semakin muncul namun saya tetap bermalasan untuk menambahkan iman. Pernah saya seperti terasa tanda-tanda kematian itu menghampiri saya, tetapi oleh sebab nafsu jahat yang menghantui, saya semakin malas untuk melakukan ibadah, berzikir dan beramal. Namin solat 5 waktu tetap saya penuhi. Saya sentiasa berniat untuk menunaikan solat malam namun badan ini terlalu berat untuk menunaikannya oleh sebab kenikmatan dunia yang sukar ditinggalkan.

“Ya Allah, ampunilah aku, jauhkanlah aku daripada melakukan dosa2, amalan dan perkataan yang mendekatkan aku kepada neraka-Mu.”

Ketika keluar ke bandar, saya sering terfikir bagaimana nasib-nasib orang-orang kafir yang sememangnya jauh daripada Islam. Sekilas juga kepada remaja-remaja perempuan khususnya yang membuka aurat menampakkan susuk tubuh badan yang diimpikan agar dapat dijamah oleh para lelaki ajnabi yang mudah menaikkan nafsu syahwat mereka. Saya mengaku saya ini tidaklah begitu baik, warak & alim seperti para ulama’ cuma saya mengimpikan umat Islam yang betul-betul mengamalkan konsep Islam berdasarkan Al-Quran dan as-Sunnah. Oleh sebab inilah (tidak mengamalkan konsep Islam sebagai amalan harian), Allah S.W.T semakin menghampirkan hari kiamat kepada kita.

Saya juga terfikir, kenapa umat Islam itu (segelintir) hanya Islam pada nama tetapi tidak pada dirinya sendiri. Soalan itu, saya lontarkan sendiri kepada diri sendiri untuk saya bermuhasabah diri menimbang perbuatan saya selama ini, “Adakah apa yang kau lakukan pada hari ini kebanyakannya melambangkan kau umat Islam.”

Jadi kepada para pelawat yang beragama Islam sekalian, sama-samalah kita renungkan, timbanglah dosa-dosa anda yang lalu, kesalahan yang anda lakukan kepada Allah  Maha Esa dan SEDARLAH BAHAWA HARI KIAMAT ITU SUDAH MAKIN HAMPIR…

wassalam

Tinggalkan Jawapan

Artikel Disediakan Oleh

ILuvIslam

Blog Stats

  • 232,067 views

Kategori

Top Clicks

  • Tiada

Asal Pengunjung

