Blog Dakwah Remaja

Archive for the ‘sebarkan’ Category

Wajibkah Pakai Telekung?
http://www.iLuvislam.com
NovaAdiLa
Editor : kasihsayang

“Telekung surau ni kotor laa..camne nak semayang,”

“Saya lupa bawa telekung, nanti saya qada’ aje solat bila sampai rumah,”

Skrip biasa, terutamanya di shopping complex.

Sepertinya solat itu tidak penting, boleh saja diqada’-qada’.
Yang lebih penting adalah telekungnya. Tiada telekung, tak boleh solat!

Begitukah?

Jika diamati syarat sah solat, cuma 5 perkara:

  • Yakin telah masuk waktu
  • Menutup aurat
  • Mengadap kiblat
  • Suci daripada najis pada badan, pakaian dan tempat solat
  • Suci daripada hadas kecil dan hadas besar

Tercari-cari juga, tiada pula dalam list – Wajib memakai telekung.

Jadi, wajibkah?

Mengapa hendak dipersulit dan diperberatkan hukum-hakam Islam yang sebenarnya cukup mudah dan simple.

“Dan tidaklah Allah jadikan bagi kalian dalam agama ini kesulitan.”
[ Al-Hajj : 7]

Yang pentingnya dalam soal berpakaian ketika bersolat ialah menutup aurat dan bersih daripada najis. Apa sahaja pakaian kita, jika memenuhi 2 syarat tersebut, maka tidak perlulah ragu-ragu lagi.

Telekung cuma adat, bukan syarat. Majoritinya, hanya wanita-wanita di benua Nusantara yang mengamalkan adat ini. Sememangnya tidak salah bertelekung, malah sangat baik sebenarnya, kerana lebih sopan dan selesa. Cuma jika ia dijadikan sandaran yang akan mencacatkan solat kita, maka itulah prinsip yang salah.

Pilihlah mengikut keselesaan dan yang mana lebih mudah. Jika merasakan bertelekung lebih mudah, maka itulah yang terbaik. Bagi saya sendiri, jika solat sehari-harian di rumah atau di kolej, saya lebih selesa bertelekung. Cuma apabila dalam keadaan tergesa-gesa atau berpergian, maka pakaian yang ada sahaja sudah amat memadai. Yang penting, cukup syarat.

“Eh, betul ke ni.. Nampak pelik la kalau tak pakai telekung. Macam tak sempurna je tutup auratnya..”

Untuk persoalan sebegini, mungkin perlu ditanya kembali diri kita. Jika kita merasakan pakaian kita itu tidak cukup sempurna untuk bersolat, jadi, adakah kita sekarang ini tidak menutup aurat..?

Duhai Hati, Jangan Kau Terkorban dengan Dunia..
http://www.iLuvislam.com
oleh : azniey


Sesekali hati mengeluh dengan kesusahan dan kepayahan hidup. Terasa pedih dan rapuh, sakitnya seperti tiada hati lain yang mampu mengerti. Namun tidak tersedarkah hati itu adalah ujian dari Tuhannya? Kepayahan itu sesungguhnya adalah bentuk tarbiyahNya kepada hati. Pernah hati bersyukur kerana mendapat perhatian yang sedemikian dari Tuhannya? Terlebih banyak mengaduh dari bertahmid rasanya.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3 ”

“…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” -Surah Yusuf ayat 12

Tak tersedarkah hati segala yang diberinya itu adalah nikmat; kebahagiaan adalah nikmat, sakit adalah nikmat, perit itu lebih nikmat, jika hati ingin menerima. Duhai hati, sedarlah, bukannya Tuhanmu tidak mendengar segala jerit perih, betapa pedih peritnya derita apa yang dialami, betapa segala yang hati ingin, tidak semua kan hati perolehi. Bukankah Dia sudah terang-terang berfirman:

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” -Surah Al-Baqarah ayat 216

Nah, Tuhannya sendiri telah siap mengatur segala rencana perjalanan hidupnya hati. Mengapa harus merungut lagi dengan jalan yang ditempuh. Duri-duri dan halangan itu adalah rahmat. Redha dan pasrah, wahai hati, itulah lumrah. Tidak tersedarkah hati bahawa setiap langkah, setiap kudrat, setiap butir bicara, kerlip mata dan denyut jantung selama ini semuanya nikmat yang Tuhannya beri, Tuhannya pinjamkan. Cara apa dan bagaimana hati gunakan semua pinjaman tersebut? Setiap langkah dan kudrat digunakan untuk ke jalan kebaikankah? Setiap butir bicara hanya yang baik dan berhikmah sajakah? Kerlip mata dan sisa denyut jantung yang masih ada dimanfaatkan dengan amal ibadahkah? Tuhannya berhak mutlak ke atas hati. Kenapa hati masih perlu persoalkan mengapa ujian diturunkan? Tepuk dahi, tanya minda semula. Layakkah hati-hati ini dengan Syurga milik Allah SWT???


“Hai Kaumku, sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan sementara) dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal. Barangsiapa mengerjakan perbuatan jahat, maka dia tidak akan dibalasi melainkan sebanding dengan kejahatan itu. Dan barangsiapa mengerjakan amalan yang saleh baik laki-laki maupun perempuan sedang ia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk syurga, mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa dihisab.” (Surah Al Mu’min ; ayat 39-40)

Duhai hati, janganlah terkorban dengan dunia…Sesungguhnya hidup hati sebenarnya untuk mencari mati yang sempurna…

2012 makin menghampiri. Masih ramai antara kita yang buat sikap tidak ambil tahu akan perkara ini. Oh! Tidak membawakan fakta dan kajian 2012 melalui pandangan agama Islam.

Cuba kira… 1 Ramadan pada tahun 2012 jatuh pada 20 july hari jumaat, jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat.Sama dengan hadis nabi pasal huru hara besar yang akan jadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 ramadan dekat bumi ni yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur, pasal satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit, bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal cuma 1/3 sahaja (yang NASA Amerika dok bagitau pada 21-12-2012 planet X akan lintas dekat bumi ni).

Baca baki entri ini »

Assalamualaikum, untuk hari yang kedua saya bersama dengan web I Luv Islam. Saya tertarik dengan satu artikel tentang dosa dan zina. Dengan pengetahuan saya, selama ini, saya ingat zinalah antara dosa besar yang teruk rupa-rupanya ada amalan yang ‘pangkat’nya lebih tinggi dan besar daripada ZINA. Mungkin apabila anda tamat membacanya anda pun akan sependapat dengan saya dengan mengatakan ‘tidak sangka, ingatkan ringan rupanya paling berat’ Jadi nak tahu apa amalan itu? Bacalah artikel ini.

Dosa yang Lebih HEBAT dari ZINA

www.iluvislam.com

Alsansan

Editor: Afdhal87


Dapatkan di pasaran Novel Islam Indonesia.

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaiannya yang serba hitam menandakan bahawa dia berada dalam duka cita yang mencekam. Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya. Tanpa rias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah meruyak hidupnya.

Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam “Silakan masuk”. Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala dia berkata,

“Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya, Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya.”
“Apakah dosamu wahai wanita ayu?” tanya Nabi Musa a.s terkejut.
“Saya takut mengatakannya.” jawab wanita cantik.
Katakanlah jangan ragu-ragu!” desak Nabi Musa.

Baca baki entri ini »

Assalamualaikum. Kali ini, saya ingin membuka mata para pembaca sekalian untuk tatapan anda. Sedang saya membaca artikel di I Luv Islam saya ternampak isu yang hangat untuk di tunjukkan di sini untuk tatapan anda. Jadi ikuti saya dalam artikel ini. Di dalam pos kali ini juga, saya menyelitkan antara komen-komen daripada ahli ‘pakar, peserta’ dalam tajuk di dalam web itu. Selamat membaca.

mohdrizal:

Salam..

Image ini sy dpt didalam forum, dan sy share diforum iLuvIslam. Mungkin image ini agak meluat atau rasa nak muntah bila lihat. Tapi ini la reality kehidupan clubbin. Yg menjadi lebih merosakkan muka bumi ini adalah insan2 yg di ibaratkan “reborn again” daripada umat Nabi Luth a.s. Isu seperti ini mungkin telah lama ada, cuma tidak digemparkan didalam media perdana. Diharapkan Pertubuhan Islam, tidak kira NGO dpt menyiasat atau mengambil tindakan lebih lanjut tentang permasalaan ini. Mmg tidak dinafikan mereka “kebal” kerana mereka dari golongan elite. Jadi harap sgt, perkara ini dapat dibendung sebelum ia lebih memudaratkan pada semua umat Islam.

Dan bila sy meneliti salah sorg DJ mereka, tanpa segan silu mereka mengatakan orientation mereka adalah GAY didalam myspace. Sy tidak kisah jika mereka bkn seagama dgn sy, tapi mereka beragama islam, jadi amat menyedihkan & menyakitkan hati bila mereka2 ini wujud dlm masyarakat kita.

website mereka : Prince World KL

—-

p/s saya: layout yang cantik, design yang unik dan elegant =D

—-

Baca baki entri ini »

Assalamualaikum.  Alhamdulillah ke hadrat Ilahi yang telah memberikan saya sedikit demi sedikit input untuk saya ketengahkan di dalam blog ini. Pada hari ini, saya telah menjumpai sebuah website yang dikenali ramai dan tidak kurang 30 000 ahlinya. Sebelum ini, saya pernah juga terjumpa website yang berbentuk dakwah tetapi malangnya website itu tidak mendapat sambutan yang menggalakkan seperti website ini. Jadi kepada yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang website ini. Lawatlah ke I Luv Islam. Mungkin ada yang sudah mengetahui tentangnya tetapi ingin saya sebarkan kepada yang masih tidak mengetahui.

Untuk kali ini, artikel yang saya dapat adalah daripada sumber website di atas juga tetapi daripada komen-komen yang dihantar sampailah saya ke artikel untuk kali ini. Artikel kali ini berbeza sangat panjang, tetapi kalau nak tahu lebih lanjut rajin-rajinkanlah diri anda untuk membacanya.  Berdasarkan artikel ini, saya ingin dedikasikan kepada yang mahu bertaubat daripada kesalahan-kesalahan dan dosa-dosa yang lalu untuk kembali ke jalan yang diredhai-Nya. Selamat Membaca.

Baca baki entri ini »


Hadis :
Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa yang berdoa bagi saudara Islamnya dengan tidak setahu saudaranya yang tersebut, berkatalah Malaikat yang ditugaskan untuk itu: “Aamin, dan engkau pula akan beroleh seperti itu juga.” Abu ad-Darda’ r.a

Huraian :
Pengajaran hadis:
i) Doa dari seorang Islam kepada saudara Islamnya yang lain dengan harapan semoga ia beroleh kebaikan atau terselamat dari bala bencana adalah dituntut oleh syarak sama ada setahu orang yang didoakan itu atau tidak.

ii) Sesungguhnya setiap kebaikan (doa) yang dipohon itu akan turut diaminkan oleh malaikat dalam erti kata agar doa itu dikabulkan oleh Allah S.W.T bahkan orang yang berdoa itu sendiri akan beroleh kebaikan yang sama sebagai menghargai keikhlasan hatinya mendoakan saudaranya itu.


Artikel Disediakan Oleh

ILuvIslam

Blog Stats

  • 239,789 views

Kategori

Top Clicks

  • Tiada

Asal Pengunjung